thomasmetalmusic.blogg.se

Framför allt recensioner av både gamla och nya plattor inom hårdrock/metal och i ytterkanterna av dessa musikstilar.

ZODIAC MINDWARP And The Love Reaction - Tattooed Beat Messiah

Kategori: albumrecensioner

ZODIAC MINDWARP And The Love Reaction: Tattooed Beat Messiah

Den här plattan kom 1988 och är fullängdsdebuten från brittiska ZODIAC MINDWARP. Tänk om bandet hade fortsatt i samma stil som detta album, då hade de kunnat bli riktigt stora. Tyvärr har de inte riktigt lyckats med detta med de fem plattor de har gett ut efter denna giv. "Tattooed Beat Messiah" är en riktig partyplatta och jag älskar den fran start till mål (nåja, balladen "Kid's Stuff" i slutet av albumet är väl kanske inte vrålstark direkt). Inledande kultfavoriten "Prime Mover", "Skull Spark Joker", "Backseat Education", "Untamed Stare" och titellåten "Tattooed Beat Messiah" rockar ordentligt men man bör ta texterna med en nypa salt. Jag gillar i alla fall den parodiska tonen. En underbar platta med många sleaziga, hårdrockiga, kaxiga rockklassiker.

BETYG: 9/10

Låtlista:

1. Prime Mover
2. Skull Spark Joker
3. Backseat Education
4. Bad Girl City
5. Untamed Stare
6. Tattooed Beat Messiah
7. Let's Break The Law
8. Spasm Gang
9. Driving On Holy Gasoline
10. Planet Girl
11. Kid's Stuff
12. Messianic Reprise

FREEDOM CALL - Land Of The Crimson Dawn

Kategori: albumrecensioner

FREEDOM CALL: Land Of The Crimson Dawn

1999 släppte tyska FREEDOM CALL sin debutplatta "Stairway To Fairyland" och den är en uppvisning i hur trallvänlig power metal skall spelas. En mycket bra start i karriären. Tredje plattan "Eternity" (2002) är också en favorit, men sedan kom det tre besvikelser på rad mellan åren 2005-2010 ("The Circle Of Life", "Dimensions" och "Legend Of The Shadowking"). I och med sjunde plattan "Land Of The Crimson Dawn" (2012) så reste sig plötsligt FREEDOM CALL ur askan och började leverera bra musik igen. Plattan är långt ifrån någon fullträff, men den står sig rätt bra jämfört med övriga bästa albumen ur deras diskografi. Jag kanske är lite tråkig men jag gillar faktiskt de snabbare låtarna som "Age Of The Phoenix", "Valley Of Kingdom", "Terra Liberty" och "Space Legends" - detta trots att de låtar exakt som ett tjog valfria andra låtar ur FREEDOM CALLs låtkista. "Crimson Dawn" är ett mer omväxlande spår och en av de bästa på albumet.

BETYG: 7/10

Låtlista:

1. Age Of The Phoenix
2. Rockstars
3. Crimson Dawn
4. 66 Warriiors
5. Back Into The Land Of Light
6. Sun In The Dark
7. Hero On Video
8. Valley Of Kingdom
9. Killer Gear
10. Rockin' Radio
11. Terra Liberty
12. Eternity
13. Space Legends
14. Power & Glory

CANDLEMASS - Death Thy Lover [EP]

Kategori: albumrecensioner

CANDLEMASS: Death Thy Lover [EP]

Högst otippat dök det under 2016 upp en ny EP från svenska doomlegendarerna CANDLEMASS. Ryktet hade gjort gällande att bandet lagts till sista vilan efter släppet av "Psalms For The Dead" (2012). Leif Edling tyckte väl det var dax för lite nytt, fräscht CANDLEMASS-material igen. Det är ju inte så att man blir ledsen över detta faktum - tvärtom.
Efter att ha lyssnat på denna fyralåtars-EP så kan man konstatera lugnt att det inte är slut på CANDLEMASS. Inledande "Death Thy Lover" är en rivig stänkare och efterföljande "Sleeping Giant" är en riktig skön doompärla i sann CANDLEMASS-anda. Dessa två låtar är också de bästa på denna utgåva. "The Goose" avslutar denna giv och det är ett bra instrumentalt spår. Jag och världen är nog eniga om att CANDLEMASS behövs och vi vill höra mer av dessa giganter. Skall vi bestämma det här och nu? Lyssna, Leif Edling!

BETYG: 8/10

Låtlista:

1. Death Thy Lover