thomasmetalmusic.blogg.se

Framför allt recensioner av både gamla och nya plattor inom hårdrock/metal och i ytterkanterna av dessa musikstilar.

ANGELUS APATRIDA - Hidden Evolution

Kategori: albumrecensioner

ANGELUS APATRIDA: Hidden Evolution

Ett av Spaniens bästa (och mest rutinerade) thrash metal-band är utan tvekan ANGELUS APATRIDA från Albacete. De har lirat ihop sedan millenniumskiftet och på deras senaste giv - och den femte i ordningen - "Hidden Evolution" (2015) gör inte lyssnaren besviken. Däremot kan jag tycka att de två föregångarna "Clockwork" (2010) och "The Call" (2012) är lite vassare - särskilt den sistnämnda av dessa två.
Inledningen med snabba "Immortal" och tuffa "First World Of Terror" går inte av för hackor. En bländande start på albumet, helt enkelt. "Architects" är inte mycket sämre och innehåller en hel del riffiga och tuffa partier. "Tug Of War" är ännu en trevlig komposition med mycket riffande och emellanåt snabbare partier. På tal om snabb: "Serpents On Parade" är en riktig höghastighetsraket. Grymt bra thrash metal som jag verkligen gillar. "Wanderers Forever" däremot håller ett uns sämre klass, men ordningen återställs lika fort i och med att krossaren "End Man" tar över. "Speed Of Light" är ännu en fartfylld historia och likaledes en trevlig sådan. "I Owe You Nothing" är en inte lika blixtrande snabb låt som många av plattans spår men en trevlig och (naturligtvis) riffstark sak. Avslutande titelspåret "Hidden Evolution" är en nio minuter lång mellantempokomposition och är inte skivans starkaste kort.
Ett solklart betyg med en åtta belönas spanjorerna med, men som jag tidigare skrev så är bl a "The Call" en ännu bättre platta!

BETYG: 8/10

Låtlista:

VENOM - From The Very Depths

Kategori: albumrecensioner

VENOM: From The Very Depths

34 år efter att debutplattan "Welcome To Hell" (1981) såg dagens ljus så utkom det senaste verket av brtittiska veteranerna VENOM. Från och till hörs det fortfarande att det är VENOM som huserar runt, men ungefär varannan låt är tämligen sömniga och trötta verk. Som oftast så faller min smak på de lite tuffare och snabbare spåren på albumet. Titelspåret "From The Very Depths", "The Death Of Rock 'n' Roll" och "Grinding Teeth" är exempel på dessa. Jag är ingen jättefanatiker av äldre VENOM-plattor utan kan faktiskt uppskatta deras senare verk mera. "From The Very Depths" är absolut inget bottennapp av Cronos & co.

BETYG: 6/10

Låtlista:

ANNIHILATOR - Criteria For A Black Widow

Kategori: albumrecensioner

ANNIHILATOR: Criteria For A Black Widow

Kanadensaren Jeff Waters och hans skötebarn ANNIHILATOR har blandat rejält under hela karriären som sträcker sig ända från 1984 fram tills idag. På bandets sjunde epos "Criteria For A Black Widow" (1999) så låter det inte så lite som debutplattan "Alice In Hell" (1989). Lite överraskad blir jag när jag läser andras recensioner av plattan då den verkar vara en rejäl vattendelare - antingen totalsågad eller tokhyllad. Det enda jag skulle kunna komma på som inte skulle uppskattas är att det lånas friskt från tidigare riff från både första och andra albumet. Sedan är kanske inte heller Randy Rampage den mest karismatiske sångaren och långt ifrån den vassa röst man kanske skulle önskat.
De två inledande rackarrökarna "Bloodbath" och "Back To The Palace" är som tagna från tidiga ANNIHILATOR-år. "Punctured" är en lite mer modern ANNIHILATOR-komposition. En helt okej sådan utan att glänsa. Titelspåret "Criteria For A Black Widow" är fjärde låt ut på albumet och den är en seg historia. Ingen höjdare i min bok. "Schizos (Are Never Alone) Part III" är nästa spår ut och det är en instrumental historia och en tämligen hyfsad sådan. "Nothing Left" är en typisk riffthrashande ANNIHILATOR-dänga. "Loving The Sinner" blandar och ger men funkar rätt hyfsat den också till slut. "Double Dare" är även den ok men inte i toppen av skivans bästa låtar. "Sonic Homicide" är en rejäl krossarlåt i furiöst riffande tempo likt "Human Insecticide" som avslutade debutplattan en gång i tiden. Riktigt trevligt är detta och då får jag blunda för avslutande instrumentaleposet "Mending" som jag inte tycker passar in riktigt på denna platta.

BETYG: 8/10

Låtlista: