thomasmetalmusic.blogg.se

Framför allt recensioner av både gamla och nya plattor inom hårdrock/metal och i ytterkanterna av dessa musikstilar.

DGM - Dreamland

Kategori: albumrecensioner

DGM: Dreamland

Italienarna DGM har funnits ända sedan 1994. En udda kuriositet om bandet är att de inte har en enda originalmedlem kvar sedan starten! Trummisen Fabio Constantino är den som varit längst i den nuvarande sättningen (sedan 1999). ”Dreamland” är bandets tredje platta och utkom 2001 och är en välspelad, intressant och bra platta som andas progressiv power metal. DGM är inte ett dussinband och har inte på något av deras nio studioplattor misslyckats ännu. Rekommenderas varmt som en blandning mellan DREAM THEATER och STRATOVARIUS.

BETYG: 8/10

Låtlista:

1. Dreamland
2. Eternity
3. Lost In Time
4. The Rain Falls In The Desert
5. Reason To Live
6. Ego's Battle
7. Lie!
8. Sweet Surrender
9. Feeling Forever

AMULET - The First

Kategori: albumrecensioner

AMULET: The First

Här var det svängigt värre! AMULET från London bygger på en engelsk gammal tradition och mullrar på i samma stil som t ex ANGEL WITCH och DIAMOND HEAD. Deras enda album tills nu är denna giv från 2014. Jag kan inte låta bli att ryckas med och det är angenämt och trivsamt. Riktigt lovande debut som lovar mera inför framtiden. Tydligen är det nytt album på gång i början av 2018 – det skall bli spännande att höra fortsättningen på den här utsökta förstagiven.

BETYG: 7/10

Låtlista:

1. Evil Cathedral
2. Glint Of The Knife
3. The Gauntlet
4. Bloody Night
5. Heathen castle
6. The Flight
7. Talisman
8. The Sacrifice
9. Mark Of Evil
10. Wicked 'n Cruel
11. Black Candle
12. Trip Forever
13. Nightmare

THRASHERA - For All Drunks 'n' Bitches

Kategori: albumrecensioner

THRASHERA: For All Drunks ‘n’ Bitches

Jösses. Det här var verkligen inget vidare alls. THRASHERA är från Brasilien och spelar en primitiv form av thrash metal på deras enda fullängdare så här långt (utgiven 2014). Plattan genomsyras av simpla låtar, simpla riff, halvdassigt trumspel (som dessutom låter hemskt i den torra produktionen) och en livlös sångare. Inget band som kommer att slå igenom med dunder och brak de kommande hundra åren…

BETYG: 2/10

Låtlista:

1. Mad Thrasher