thomasmetalmusic.blogg.se

Framför allt recensioner av både gamla och nya plattor inom hårdrock/metal och i ytterkanterna av dessa musikstilar.

ANTHEM - Anthem

ANTHEM: Anthem
 
Japanska ANTHEM bildades redan 1981. Mellan åren 1993 till 1999 var bandet overksamt, men år 2000 återupptog de sin karriär och under alla dessa år har de hunnit ge ut hela sjutton studioalbum. Deras självbetitlade debutalbum släpptes 1985 och det är tidstypiskt epos som de släppte ifrån sig då det begav sig. Klassisk heavy metal á la åttiotal är det som gäller. Texterna är en blandning av japanska och engelska, så på den fronten blir det minst sagt splittrat. Musikmässigt är plattan en härlig stund och inledande "Wild Anthem" är en smakstart på albumet. Ofrånkomligt får jag sköna LOUDNESS-vibbar (det är deras betydligt mer kända landsmän). Ösiga "Red Light Fever" tar vid och den låter sig även den väl smaka. Så rullar det på och det är tämligen omväxlande med en del tyngre låtar på plattan. "Warning Action!" är en annan favoritstänkare på plattan.
Jag skulle kanske önska en lite vassare produktion, men på det hela taget så är det en trevlig debut för detta japanska gäng. Det kommer flera albumrecensioner från min sida av ANTHEM i framtiden, och för den minnesgode så har jag faktiskt redan betygsatt deras sextonde album ("Absolute World", 2014). Detta hände sig sjunde oktober förra året och den belönades med en åtta av mig.
 
BETYG: 7/10
 
Låtlista:
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: