thomasmetalmusic.blogg.se

Framför allt recensioner av både gamla och nya plattor inom hårdrock/metal och i ytterkanterna av dessa musikstilar.

ANNIHILATOR - Criteria For A Black Widow

ANNIHILATOR: Criteria For A Black Widow
 
Kanadensaren Jeff Waters och hans skötebarn ANNIHILATOR har blandat rejält under hela karriären som sträcker sig ända från 1984 fram tills idag. På bandets sjunde epos "Criteria For A Black Widow" (1999) så låter det inte så lite som debutplattan "Alice In Hell" (1989). Lite överraskad blir jag när jag läser andras recensioner av plattan då den verkar vara en rejäl vattendelare - antingen totalsågad eller tokhyllad. Det enda jag skulle kunna komma på som inte skulle uppskattas är att det lånas friskt från tidigare riff från både första och andra albumet. Sedan är kanske inte heller Randy Rampage den mest karismatiske sångaren och långt ifrån den vassa röst man kanske skulle önskat.
De två inledande rackarrökarna "Bloodbath" och "Back To The Palace" är som tagna från tidiga ANNIHILATOR-år. "Punctured" är en lite mer modern ANNIHILATOR-komposition. En helt okej sådan utan att glänsa. Titelspåret "Criteria For A Black Widow" är fjärde låt ut på albumet och den är en seg historia. Ingen höjdare i min bok. "Schizos (Are Never Alone) Part III" är nästa spår ut och det är en instrumental historia och en tämligen hyfsad sådan. "Nothing Left" är en typisk riffthrashande ANNIHILATOR-dänga. "Loving The Sinner" blandar och ger men funkar rätt hyfsat den också till slut. "Double Dare" är även den ok men inte i toppen av skivans bästa låtar. "Sonic Homicide" är en rejäl krossarlåt i furiöst riffande tempo likt "Human Insecticide" som avslutade debutplattan en gång i tiden. Riktigt trevligt är detta och då får jag blunda för avslutande instrumentaleposet "Mending" som jag inte tycker passar in riktigt på denna platta.
 
BETYG: 8/10
 
Låtlista:
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: